Ampersand on ollut mukana BNI-verkostossa pian kahdeksan vuoden ajan. Miksi käytämme aikaamme viikoittaisiin aamukokouksiin ja mitä hyötyä siitä on mainostoimistolle? Vastaus on yksinkertainen: BNI on osoittautunut yhdeksi tärkeimmistä markkinointikanavistamme.
Mikä BNI oikein on?
BNI (Business Network International) on maailmanlaajuinen suositteluun perustuva verkosto. Sen perusperiaate tiivistyy mottoon “Givers Gain”, eli kun autat muita löytämään uusia asiakkaita, saat itsekin mahdollisuuksia omassa liiketoiminnassasi.
Jokaisessa ryhmässä on vain yksi toimialansa edustaja, mikä tarkoittaa sitä, että mainostoimistolla ei ole ryhmän pöydässä kilpailijoita. Ryhmän jäsenet oppivat tuntemaan toistensa osaamisen ja vahvuudet, jolloin luottamus kasvaa ja suosittelut tapahtuvat luonnostaan. Useasti olemme olleet tilanteessa, jossa tarjouksemme on samalla viivalla muiden toimijoiden kanssa, mutta BNI-kytköksemme antaa sille vielä pienen lisäboostin.
Ei myyntiä ryhmäläisille, vaan heidän verkostoilleen
Yksi BNI:n tärkeimmistä oivalluksista on se, että kokouksissa ei pyritä myymään palveluja toisille jäsenille. Sen sijaan tarkoitus on esitellä omaa osaamistaan niin, että ryhmän muut jäsenet voivat suositella meitä eteenpäin omille asiakkailleen, kumppaneilleen ja tuttavilleen.
Meille tämä on ollut ratkaisevaa. Kun esimerkiksi tilitoimisto, kiinteistönvälittäjä tai juristi suosittelee Ampersandia omalle asiakkaalleen, viesti on paljon vahvempi, kuin jos me itse olisimme ottaneet yhteyttä kylmäsoitolla. Luottamus on jo valmiiksi rakennettu.
Pitkäjänteistä työtä, joka palkitaan
BNI ei ole pikavoittoja tarjoava verkosto, vaan parhaat tulokset syntyvät ajan kanssa. Meidän kohdallamme yhteensä noin kahdeksan vuoden jäsenyys on merkinnyt paitsi uusia asiakkuuksia, myös vahvaa ammatillista ystäväpiiriä ja luottokumppaneita, joiden puoleen voimme aina kääntyä. Jokaviikkoisessa aamukokouksessa myös oman yrityksen esittelytaidot karttuvat väkisinkin.
Suosittelumarkkinointi käytännössä
BNI:n kautta olemme saaneet asiakkaita, joiden kanssa emme olisi todennäköisesti koskaan muuten törmänneet. Jokainen suosittelu on ikään kuin lämmin kädenojennus, jonka jälkeen asiakas tulee meille jo valmiiksi avoimin mielin, koska hän on saanut suosituksen luotettavalta kumppaniltaan.
Ampersand BNI:ssä
BNI on meille paljon enemmän kuin viikoittainen aamukokous. Se on ollut kasvun ja oppimisen paikka sekä markkinointikanava, joka perustuu luottamukseen, pitkäjänteisyyteen ja vastavuoroisuuteen. Olemme tuoneet mukanamme useita uusia liikekumppaneita eri ryhmiin. Kauppoja olemme saaneet kumppaneillemme yli 200 000 € edestä ja meille kauppaa on tullut n. 150 000 €. Tänä vuonna olemme saaneet BNI:n kautta kauppaa vähintään 20 000 € edestä.
Tällä hetkellä olemme jäsenenä juuri avautuvassa BNI Lahti City Hawk -ryhmässä, joka kokoontuu joka keskiviikkoaamu klo 9 Ravintola Hookissa Lahdessa.
Haluatko mukaan tekemään kauppaa ja tutustumaan? Ota yhteyttä ja tule vieraaksemme ryhmään jo ensi viikolla!
Marjo: marjo@ampersand.fi / 0400 529 918
Joonas: joonas@ampersand.fi / 041 469 7487