Ampersand Design Oy on vuonna 2016 perustettu mainostoimisto Lahdesta. Huippuosaajien yhteisö on erikoistunut jäljittelemättömän viestinnän, mainonnan, markkinoinnin ja verkkonäkyvyyden palveluihin yrityksille, yhteisöille ja yksityishenkilöille.

Ampersand toteuttaa asiakkailleen persoonallisia sisältöratkaisuja, jotka herättävät huomiota. Tiimimme huokuu luovaa idearikkautta, tyylitietoista suunnittelutaitoa sekä kykyä jalostaa alkuvoimaiset ideat julkaisuvalmiiksi merkkituotteiksi.

Ampersandin tarina

Olipa kerran…

Ampersandin tarina sai alkunsa jo vuosia sitten, kun Marjo ja Samuel päättivät toteuttaa ideansa yhteisestä yrityksestä. Marjo oli työskennellyt graafisena suunnittelijana omalla toiminimellään kymmenen vuoden ajan, ja luonut sinä aikana vaikuttavan asiakkuus- ja yhteistyöverkoston. Samuel taas oli valmis vaihtamaan autoalan työt yrittäjyyteen päästäkseen paremmin hyödyntämään monipuolista osaamistaan.

Osakeyhtiön perustamista edelsi huolellinen pohjatyö ja sopivien yhteistyökumppaneiden innostaminen mukaan yritystoimintaan. Vuonna 2016 Samuel soitti lapsuudenystävälleen Joonakselle, joka oli vuosien ajan harrastanut aktiivisesti tekstausta, kalligrafiaa ja katutaidetta.

Joonas työskenteli puhelun aikaan vielä teollisuudessa, mutta hänen Instagramiin lataamansa logoluonnokset ja tekstaustyöt osoittivat vahvaa visuaalisen alan lahjakkuutta. Ne vakuuttivat myös Marjon ja Samuelin, jotka soittivat seuraavana päivänä uudestaan Joonakselle ja pyysivät tätä suunnitteilla olevan mainostoimiston osakkaaksi.

Mukaan tarvittiin vielä kokenut tekstintekijä. Niinpä Marjo otti yhteyttä vapaana toimittajana työskennelleeseen Jarmoon, joka tunnettiin eläväisestä tarinankerronnastaan ja laajasta kontaktiverkostostaan. Näin nelivetoinen yritys sai alkunsa syksyllä 2016. Ampersandin toiminta lähti vauhdikkaasti liikkeelle, ja parissa vuodessa yritys onnistui vakiinnuttamaan paikkansa monipuolisena markkinointiviestintätoimistona.

Vuoden 2018 elokuussa Ampersandiin palkattiin ensimmäinen työntekijä, web developer Sami. Tekstintekijä Jarmo siirtyi Ampersandista uusiin haasteisiin syksyllä 2018. Samaan aikaan Hanna tuli toimistoon tekemään jatko-opintoihinsa liittyvää projektijohtamisen harjoittelujaksoa. Puolen vuoden yhteistyön jälkeen Hanna palkattiin Ampersandin copywriteriksi.

Seuraava luku Ampersandin tarinassa koittaa vuonna 2020, kun mainostoimisto muuttaa Lahdessa uusiin ja upeisiin toimitiloihin.

Nimen alkuperä

Ampersand-nimen valintaan liittyy oma tarinansa. Alun perin teimme liiketoimintasuunnitelman nimellä Medium Media. Nimi oli kuitenkin monitulkintainen, ja keräämiemme palautteiden perusteella se saattaisi viitata keskinkertaisuuteen. Mielikuva, joka ei todellakaan sovi yritykseemme. Niinpä jatkoimme sopivan nimen etsimistä.

Marjo haki netistä erilaisia alan sanoja ja luetteli niitä ääneen Samuelille, joka tarttui sanaan ampersand. Joonas ja Jarmo kannattivat ehdotusta, ja nimen valintaa tuki myös sanan sopiminen suomalaiseen suuhun.

Ampersand-sana ja -merkki ovat muotoutuneet nykyiseen ulkoasuunsa evoluution myötä ja jonkin verran myös sattuman kaupalla. Ampersandi eli et-merkki eli &-merkki vastaa merkitykseltään sanaa ’ja’. Ilmaisuvoimaisen suomen kielemme erilaisissa tekstiyhteyksissä &-merkki lausutaan tavallisesti alkuperänsä mukaan /et/.

Merkki on aikojen saatossa kehittynyt kirjainten e ja t yhteensulautumisesta, kun on kirjoitettu käsin latinan sanaa et merkityksessä ’ja’. Lyhennysmerkkien käyttö oli yleistä aikana ennen kirjoituskoneita, kun haluttiin säästää aikaa, vaivaa ja tilaa käsin tekstatessa.

&-merkillä on takanaan mittava historia, sillä ampersandit ovat tuttuja merkkejä jo antiikin Rooman ajoilta. Historiallisissa tutkimuksissa esimerkiksi vuonna 79 Vesuviuksen purkauksessa hautautuneesta Pompejin kaupungista on löydetty lukuisia seiniin kirjoitettuja &-graffiteja.

Myös nykyisin käytettävissä fonteissa näkyy &-merkin rikas historia, sillä symbolista on tuhansia erilaisia versioita. Esimerkiksi Caslon-fontin &-merkissä on selvästi nähtävissä e- ja t-kirjaimet, joiden yhteensulautumisesta symboli aikoinaan muodostui.

Sanana ampersand on suhteellisen nuori tulokas. Lähtökohtana on ollut englannin kielen and-sana. 1800-luvulla englanninkielisissä ABC-kirjoissa aakkoset päättäviin kirjaimiin X, Y, Z oli jo lisättynä kyseinen &-merkki. Kun kirjaimia sitten lueteltiin kouluissa, aakkosten viimeisten kirjainten jälkeen lisättiin ”and by itself and” tarkoittaen &-merkkiä. Sanonta ”and by itself & (and)” on vähitellen alkanut suussa muotoutua sanonnaksi ”and per se & (and)”, josta on myöhemmin muotoutunut sana ampersand. Latinan kielen ilmaisuhan ”per se” tarkoittaa ”by itself”.

Yhteistyö­kumppanit

Luotettavien yhteistyökumppaneiden kanssa on ilo tehdä töitä.

BNI Lahti Eagle
liikekumppanit

BNI on maailman suurin liike-elämän suositus-organisaatio

BNI – Lisää kaupan mahdollisuuksia

Ensimmäinen BNI (Business Network International)-ryhmä sai alkunsa vuonna 1985 Yhdysvalloissa. Sittemmin tämä toimivaksi todettu konsepti on levinnyt ympäri maailman. BNI-ryhmiin kuuluvat liikekumppanit ovat bisnesmaailman ammattilaisia, jotka auttavat toisiaan kasvattamaan kunkin bisnestä sitoutumalla Givers Gain® – periaatteeseen.

Joka viikko tuhansissa maailman BNI-ryhmissä liikekumppanit tapaavat toisiaan tavoitteena rakentaa ja vaalia kestäviä liikesuhteita ja välittää toisilleen laadukkaita suosituksia.

Liikekumppanuus tarjoaa pääsyn valmennuksiin ja vertaisoppimiseen sekä mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja kaupantekoon paitsi paikallisten yritysten, myös satojentuhansien muiden yritysten kanssa ympäri maailman.

Haluatko vierailla ryhmässä ja kuulla lisää?

Paras tapa saada lisätietoa siitä, miten BNI toimii, on vierailla paikallisen ryhmän kokouksessa ja nähdä itse, millaista toiminta on. Kaikki ryhmät noudattavat samaa konseptia, mutta niissä on omat yksilölliset piirteensä.

Tervetuloa vieraaksi tai liikekumppaniksi BNI Lahti Eagle -ryhmäämme, joka on osa maailman suurinta liike-elämän suositteluorganisaatiota!

Löydät meidät myös Facebookista sekä Linkedinistä!