Lukuaika:
3 minuuttia

Luovan luokan arkea – työkokeilussa mainostoimistossa

Tiia

Haluatko kuulla, miltä on tuntunut hypätä ICT-alalta mainostoimiston pyörteisiin? Voin kertoa sinulle. Olen Tiia, kaksi viikkoa sitten työkokeilun Ampersandilla aloittanut viestintää ja valokuvausta rakastava ”crazy dog lady”. Olin jonkin aikaa pois työelämästä terveydellisistä syistä, mutta kun töihin paluu oli ajankohtaista ja sain kuulla, että työkokeilu onnistuu ammatillisen kuntoutuksen avustuksella juuri Ampersandilla, omissa nahoissa pysyminen oli haastavaa! Ajatus mainostoimistossa työskentelystä oli jäänyt kytemään mieleeni lukioikäisestä asti, sillä monipuolisesta luovasta tekemisestä nauttivana ihmisenä olen halunnut päästä toteuttamaan itseäni myös työn kautta. Nyt pääsisin seuraamaan ja saamaan myös käytännön tuntumaa siihen, mitä mainostoimiston arki käytännössä on.

Astuessani ensimmäisenä päivänä ovesta sisään, innostuksen sekainen jännitys oli vahvasti läsnä. Rento ilmapiiri ja iloiset ihmiset kuitenkin purkivat hartioihin asti hivuttautuneen jännittyneisyyden hyvin nopeasti. Olo oli erittäin tervetullut.

Uurastin tosiaan yli vuosikymmenen valtavassa ICT-alan yrityksessä, missä tein myös viestintää. Suurissa organisaatioissa on usein määritelty hyvin tarkkaan, miltä työn tulee näyttää ja kuulostaa, eikä tilaa mielikuvitukselle välttämättä jää. Myös työympäristö ja -kulttuuri eroavat luonnollisesti sekä organisaatiorakenteen että alan erojen vuoksi. Rennon ja vapaamuotoisen ilmapiirin merkitystä tällä toimialalla en voi painottaa liikaa, sillä liiallisuuksiin menevä tuloksiin ja tehokkuuteen keskittyminen tappaa luovuuden, mitä täällä tarvitaan. Rentous ja rautainen ammattilaisuus eivät ole toisiaan poissulkevia, päinvastoin. Sen ovat työtoverini konkreettisesti näyttäneet.

Kun pääsin ensimmäisten Noblessan somepostausten pariin, tekstiä naputtelevilla sormillani meinasi lähteä hommat aivan lapasesta, kun mielikuvitus alkoi heräillä talviunestaan. Sormet kuitenkin kesyyntyivät nopeasti pahimmasta villiintymisestä. Olen tämän kahden viikon aikana päässyt muun muassa kirjoittamaan tekstejä Noblessan verkkosivuille, rustailemaan blogeja, editoimaan kuvia sekä ideoimaan moodboardia tuotekuvausta varten.

Tähän mennessä mieleenpainuvinta on ollut päästä seuraamaan Brand Sprinttiä, missä kirkastettiin mielikuvia ja haettiin suuntaa upouuden Aika On Rahaa -yrityksen brändin rakentamista varten. Pari tuntia vierähti nopeasti uunituoretta yrittäjää haastaessa, eikä AD-Marjon hilpeiltä vitseiltäkään vältytty. Kaikki olivat silminnähden tyytyväisiä workshopin jäljiltä. Päivät ovat olleet ilahduttavan monipuolisia!

Kaiken kaikkiaan mielikuvani ovat vastanneet todellisuutta siitä, minkälaista mainostoimistossa työskentely on, ainakin Ampersandin ammattilaisten joukossa! Vaikka työpäivien jälkeen väsymys on luonnollisesti isojen muutosten jälkeen vahvasti läsnä, huristelen joka aamu lauleskellen musiikista värisevien kaiuttimien tahdissa kohti Lahden keskustaa.

– Tiia Hyvärinen

Scroll to Top