Brändi-ilmeen uudistaminen
Yli 25 vuotta Päijät-Hämeen alueella toiminut kiinteistövälitysfirma AsuntoArea tarvitsi apua brändin kirkastamisessa. AsuntoArean verkkosivut alkoivat olla tekniikkansa puolesta vanhat, joten myös se tuki yritysilmeen uudistamista.
Brändiuudistus aloitettiin Ampersandin brändityöpajalla, josta saatiin suuntaviivat ilmeuudistukselle. Lähtökohtana oli säilyttää yrityksen keltaisen värin tunnistettavuus. Lopputuloksesta toivottiin leikkisää ja tyylikästä. Yritykselle luotiin uusi brändi-ilme, joka koottiin yksiin kansiin brändikirjaksi.
ASIAKAS:
AsuntoArea
VUODESTA:
2022
WWW:
TYÖT:
Brändi-ilme
Brändikirja
Henkilöstön valokuvaus
Yrityksen brändikuvaus
Avoimet Indesign-taittopohjat
Verkkosivut
Kuinka brändiuudistus onnistui?
Katso alta AsuntoArean kommentit:
Välittäjällä
on
väliä
väriä
tietoa
tunnetta
taitoa
.
Logo
AsuntoArean logo koostuu käsinkirjoitetusta Asunto-sanasta ja jyhkeällä kirjaintyypillä kirjoitetusta Area-sanasta. Area-sana viittaa yrityksen vankkaan paikallistuntemukseen, ja Asunto-sanan kaunokirjoitus on kuin asuntokauppojen viimeinen silaus – kauppakirjan allekirjoitus. Logon AA-lyhenne symboloi yksilöllinen asuntosi alueella -ajattelua.
Visuaalinen ilme
AsuntoArean värimaailmalla on tarkoituksensa. Keltainen väri kertoo AsuntoAreasta viestien muun muassa positiivisuudesta, motivoinnista ja huomion herättämisestä – kaikkea tätä vaaditaan kiinteistövälitysfirmalta ja sen työntekijöiltä. Pinkillä värillä viestitään asunnon ostajille: pinkki välittää rakkautta ja myötätuntoa – tunteita, joita tarvitaan uuteen kotiin ihastumisessa. Turkoosilla värillä viestitään asunnon myyjille: sininen luo luotettavuutta, turvallisuutta ja rehellisyyttä – tunteita, joita tarvitaan, kun myyjä on luovuttamassa rakkaan kotinsa myytäväksi.
Värien käyttö tukee AsuntoArean slogania Välittäjällä on väriä. Värit pääsevät oikeuksiinsa myös näyttävässä ikkunaelementissä, joka sai ilmeuudistuksessa rohkeamman muodon. Värikkyys ja typografiset ratkaisut luovat uuteen ilmeeseen toivottua leikkisyyttä.
Kuvamaailma
AsuntoArean ilmeessä väripintojen ja valokuvien visuaalisena yksityiskohtana toimii pyöristetty yläkulma. Kuvamaailman avulla välitetään tunteita ja tunnelmia. Kuvituskuviksi valitaan kuvia, joissa on keltainen yksityiskohta tai sellainen voidaan myös muokata kuvankäsittelyohjelmalla.
Hymyilevissä henkilökuvissa tuodaan esiin asiantuntijuutta, edelläkävijyyttä ja ylpeyttä omaan ammattitaitoon. Hieman alaviistosta kuvatut valokuvat viestivät katsojille sankarillisuudesta.
Ole kuin kotonasi.
Sloganit ja palvelulupaukset
AsuntoArealle suunniteltiin useampia sloganeita ja palvelulupauksia, joista voi valita tilanteeseen sopivimman. Lyhyet iskulauseet kiteyttävät yrityksen sanoman. Pidemmissä palvelulupauksissa korostettu sana kirjoitetaan keltaisella kursiivilla.
Verkkosivuille luotiin tekstiefekti, jossa sloganeiden ja palvelulupauksien tärkeimmät sanat vaihtuvat leikkisästi.
AsuntoArea on
Lahden alueen
suurin
tietävin
tuntevin
taitavin
välittävin
värikkäin
yksityinen kiinteistönvälittäjä.
Käyttöesimerkit
Asiakkaan toiveissa oli saada helppokäyttöisiä InDesign-taittopohjia, joita luotiin muun muassa käyntikorteista, esitteestä, esittelykylteistä ja flyerista. AsuntoArealle luotiin myös esimerkki, miltä yrityksen Instagram-syöte näyttää uudella ilmeellä.
Verkkosivut
AsuntoArean kotisivut olivat noin seitsemän vuotta vanhat, ja niihin oli tehty pieniä päivityksiä matkan varrella. Uusilta kotisivuilta toivottiin selkeää ulkoasua, helppoa käytettävyyttä, persoonallista tyylikkyyttä sekä luotettavaa toimivuutta.
Verkkosivu-uudistuksen yhteydessä otettiin käyttöön myös kiinteistövälittäjien uusi välitysjärjestelmä Linear, joka integroitiin AsuntoArean sivustolle.
Brändikirja
AsuntoArean brändiopas kokoaa yhteen uudistetun brändin identiteetin, visuaalisen ilmeen, viestintätyylin ja brändistrategian mukaiset tavoitteet. Se sisältää esimerkkejä brändin eri elementtien soveltamiskohteista ja kertoo, miten uudistunutta brändiä voi hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti.
Lähtökohta
Keltainen väri on ollut AsuntoArean brändiväri jo vuosia, joten sen asema haluttiin säilyttää. Vanhasta yritysilmeestä säilytettiin myös ikkunaelementti. Yritykselle ei ollut luotu linjaa valokuvien käyttöön. Lisäksi asiakkaan toiveena oli helppokäyttöiset InDesign-pohjat, joita pystyvät itse päivittämään.
Brändiuudistus aloitettiin brändityöpajalla, jossa yritykselle määriteltiin brändin arkkityypit: hoivaaja, tietäjä ja kapinallinen. Niiden pohjalta asiakkaalle luotiin ja esiteltiin kolme erilaista ehdotusta ilmeuudistuksesta, joista yhtä lähdettiin jatkokehittämään.