
Brändi-ilmeen uudistaminen
Dovia Oy valmistaa yksilöllisiä ovia arkkitehtonisesti vaativiin kohteisiin. Taidokkaille oville haluttiin uusi ja tyylikäs brändi, joka kuvastaa toteutusten ainutlaatuista luonnetta, puusepäntaitojen kunnioitusta ja modernia teknologiaa.
Dovian brändiuudistus aloitettiin työpajalla, jossa uudelle brändille haettiin suuntaa ja strategisia tavoitteita. Perinteikäs brändi haluttiin uudistaa nuorekkaammaksi, mutta säilyttää sen pitkän historian tuoma laatumielikuva ja arvokkuus. Samalla yrityksen uudelle, Dovia Design -markkinointinimellä myytävälle sisustusovien mallistolle luotiin näyttävät esitemateriaalit.
ASIAKAS:
Dovia Oy
VUODESTA:
2023
WWW:
TYÖT:
Brand Sprint -työpaja
Brändiuudistus
Markkinointiviestintä
Nettisivujen suunnittelu ja toteutus
Tuote-esite
Painomateriaalit
Brändikirja
Dovia
Ovien aatelia
Logo
Dovian logolle tehtiin brändiuudistuksen yhteydessä pientä hienosäätöä. Dovian logo koostuu avautuvaa ovea kuvaavasta ikoniosasta ja nimen tekstiosasta. Ikoniosan ovikuvitus muokattiin perspektiivin mukaiseksi, ja typografisilla valinnoilla logon tekstiosaan tuotiin rytmiä, ilmavuutta ja tyylikkyyttä. Tekstin asemointi tasapainottaa ikoniosan salmiakkimuotoa, ja Design-sanan perinteikäs Cormorant Upright-fontti heijastelee brändimielikuvan mukaista arvokkuutta.
Logo on mustavalkoinen ja vahvan graafinen. Sen linjakas muotoilu yhdistää perinteisen ja modernin tyylin. Logo symboloi oven avaamista uusille mahdollisuuksille.




Visuaalinen ilme
Brändiprojektissa määrittelimme brändin tyylin ja viestintätavan arkkityyppien avulla. Dovia on toiminnassaan unelmien toteuttaja, elämänlaadun parantaja ja visionääri. Brändiä parhaiten kuvaavia arkkityyppejä ovat siis taikuri, hallitsija ja luoja, jotka kaikki tähtäävät elämyksiin ja arjen yläpuolelle kohoamiseen.
Myös uuden visuaalisen ilmeen haluttiin heijastelevan näitä tavoitteita. Hillitty väripaletti, tyylikäs typografia ja minimalistinen ilme jättävät tilaa kaikkein tärkeimmälle, eli taidokkaille oville ja erikoistoteutuksille.


Kuvamaailma
Dovian kuvamaailma muodostuu aitojen asiakaskohteiden esittelystä. Yksityiskohtakuvat ovien viimeistellystä työn jäljestä, erikoisratkaisuista, taidokkaista puuleikkauksista ja erilaisista ovimalleista puhuvat puolestaan, joten muunlaista täytekuvamateriaalia ei tarvita.
Mustavalkoisten kuvien käyttö edustaa kuvamaailmassa Dovian pitkää historiaa, ja värikuvien avulla tuodaan esiin ovien erilaisia kuosivaihtoehtoja ja ovien yksityiskohtia.

Käyttöesimerkit
Dovian nettisivujen ulkoasu-uudistus toteutettiin pikaisella aikataululla, koska yrityksen uusi sisustusovien mallisto oli esillä Asuntomessuilla. Ovista kiinnostuneet messuvieraat haluttiin heti ohjata uusituille nettisivuille, joilta yhteystiedot ja eri tuotevaihtoehdot löytyvät nopeasti. Lisäksi Dovian sisustusovimallistolle tehtiin esite sekä lehti-ilmoituspohja.
Uusi brändi-ilme näkyy myös käyntikorteissa sekä sosiaalisen median käyttöesimerkeissä, joissa hyödynnetään tuotekuvien lisäksi informatiivisia tekstijulkaisuja.
Brändiuudistus näkyy visuaalisten esimerkkien lisäksi Dovian viestintätyylissä. Yritykselle luotiin brändiprojektissa uusi Ovien aatelia –slogan, joka kiteyttää tuotteiden eron kilpailijoista ja kertoo malliston yksilöllisyydestä ja laadusta.
Pienilläkin asioilla on merkitystä, kun yritys viestii eri kanavissa. Siksi yhtenäistimme koko henkilöstön sähköpostin allekirjoituksen perinteisen “Ystävällisin terveisin” -toivotuksen sijaan muotoon: “Näyttävien sisääntulojen ammattilainen”.


Verkkosivut
Dovian verkkosivut ovat yrityksen päämarkkinointikanava, joten niiden tehtävänä on välittää brändin mukaista hienostuneisuutta ja laatumielikuvaa. Selkiytimme Dovian nettisivujen rakennetta, muokkasimme sisältöjä hakukoneystävällisemmiksi ja päivitimme sivujen visuaalisen ilmeen vastaamaan uusittua brändi-ilmettä. Nettisivuilla korostuvat kauniit yksityiskohtakuvat, laaja ja päivittyvä kuvagalleria sekä monipuoliset tuote-esittelyt. Suunnittelimme myös nettisivujen ikonit, jotka kertovat yrityksen arvoista ja toimivat samalla asiakaslupauksina. Sivuston ilmava asettelu ja typografiset valinnat vahvistavat tuotteiden korkealaatuista design-ilmettä.


Brändikirja
Koska Dovialla ei ollut aiempaa brändiohjeistusta, yrityksen visuaalinen ilme ja viestintätyyli on vaihdellut tilanteen ja tekijän mukaan. Brändikirjan avulla brändin käytölle haluttiin antaa selkeät raamit, jotka helpottavat brändiviestinnän ja visuaalisen linjan hyödyntämistä.
Brändikirja kertoo, miten ja missä Dovia näkyy, mitä se korostaa, miten ja millä tyylillä se viestii, ja keitä se tavoittelee yleisökseen.


Brändiuudistuksen lähtökohta
Dovian brändiuudistukselle asetettiin kaksi päätavoitetta: tunnettuuden kasvattaminen ja visuaalisen ilmeen sekä viestintätyylin yhtenäistäminen eri julkaisukanavissa ja markkinointimateriaaleissa. Jotta nämä tavoitteet toteutuisivat, yritykselle piti rakentaa hyvin rajattu, johdonmukainen ja tuotteiden tyyliin sopiva brändi-ilme sekä harkittu viestintätapa. Uudistukseen sisältyi myös logon kevyt päivitys sekä verkkosivujen rakenteen selkiyttäminen ja uuden brändi-ilmeen päivittäminen nettisivuille.
