Liike-elämässä erilaiset yritysesittelyt, videot, infografiikat ja presentaatiot ovat arkipäivää, mutta hyvä esitys vaatii muutakin kuin firman logon Powerpoint-pohjan alakulmaan.
Hyvässä tarinassa on tunnetusti alku, keskikohta ja loppu. Sama draaman kaari toimii myös vaikuttavassa esityksessä, jonka tehtävänä on vakuuttaa katsoja tai kuulija. Onnistuneen esityksen tunnistaa siitä, että se jaksaa kiinnostaa alusta loppuun asti. Selkeä, vaikuttava ja sitouttava presentaatio vakuuttaa ammattimaisuudellaan ja välittää yleisölle tunteen siitä, että heitä arvostetaan.
Ennen kuin alat koota esityksesi ydinviestejä, mieti, kenelle presentaatiota teet. Onko esityksesi aihepiiri entuudestaan tuttu yleisölle, vai kerrotko kokonaan uudesta asiasta? Mitkä faktat ja kiinnostavat yksityiskohdat haluat nostaa esiin?
Kun tunnet yleisösi, myös asian esittäminen muuttuu helpoksi. Löydät vaistomaisesti oikean viestintätyylin ja tavan esittää asiat niin, että ne kiinnostavat kohdeyleisöäsi. Tässä vielä muutamia keinoja, jolla saat viestisi välitettyä tehokkaasti ja mieleenpainuvasti:
- Palastelu: Ryhmittele tekstisi iskeviin otsikoihin ja osioihin. Tämä auttaa yleisöä jäsentelemään sisällön pienemmiksi palasiksi ja muistamaan ainakin sen pääpointit.
- Monipuolisuus: Yhdistä informatiivisuus ja visuaalisuus. Kukaan ei kaipaa kalvosulkeisia, mutta kuvallinen ilotulituskin voi viedä huomion pois itse sisällöstä. Yhdistele kuvaa ja tekstiä monipuolisesti. Aina kun voit kiteyttää sisällön ytimekkääksi listaksi tai infografiikaksi, tee se.
- Visuaalisuus: Muista brändisi kuvamaailma ja visuaalinen ilme, kun teet esitystä. Hyödynnä sovittuja kuvallisia elementtejä ja kerro kuvin se, mitä et sano ääneen.
- Tarinankerronta: Hyvä tarina jää mieleen ja herättää kiinnostuksen. Käytä esimerkkejä elävästä elämästä, hauskoista kohtaamisista, nasevista palautteista tai muista sattumuksista, jotka konkretisoivat aiheen yleisöllesi.
- Vuorovaikutus: Yleisö ei ole vain passiivinen korvien meri, vaan sparrausjoukko, jolta saat reaaliaikaista palautetta esityksestäsi ja kehitysehdotuksia tulevaan. Hyödynnä tämä ammattilaisten joukko ja ota yleisö mukaan esitykseen. Esitä kysymyksiä, tee helppoja harjoituksia, rohkaise keskustelua ja viritä yleisö samalle aaltopituudelle kanssasi.
- Vakuuttavuus: Esitys on niin hyvä kuin sen esittäjä on. Vaikka esityksesi olisi kuinka viimeistelty, heikko ulosanti tai sekava aiheesta toiseen hyppely voi vesittää sanomasi. Harjoittele materiaalin esittämistä, jotta olet itsevarma ja selkeäsanainen. Huomioi myös puheesi rytmi ja äänenpainot, jotta esitystapasi pysyy kiinnostavana. Videoi esityksesi ja analysoi sen vahvuudet ja kehityskohteet.
- Lopetus: Tee esityksellesi selkeä loppu. Kokoa tärkeimmät ajatukset yhteenvedoksi, jätä tilaa jatkokysymyksille ja aktivoi yleisöä pohtimaan aiheesi tulevaa kehityssuuntaa. Vinkkaa lähteitä, joista kuulijat saavat lisätietoa aiheesta.
Haluatko ammattilaisen avuksi esityksesi sisällön tai ulkoasun hiontaan? Ampersandilta saat markkinointimateriaalit yritysesityksistä vuosikertomuksiin. Teemme tarvittaessa koko paketin valmiiksi, eli saat samasta osoitteesta esityksesi sisällöntuotannon, stilisoinnin, kielenhuollon, visualisoinnin ja esitysmateriaalin. Pyydä tarjous!