Kilpikoti-esitteen ulkoasun suunnittelu ja taitto

Kilpikoti-esite

Kilpikoti lähestyi Ampersandia toiveenaan saada omannäköinen, informatiivinen esite, josta huokuu lämminhenkisyys, Kilpikodin arvot ja siellä vallitseva tunnelma. Saimme asiakkaan puolelta kattavan määrän erilaisia kuvia, jotka on otettu Kilpikodin tiloista eri tilanteissa. Esitteen painopiste oli tilannekuvissa, mutta erityisesti Kilpikodin arvot näkyivät vahvasti teksteissä ja toimijoille tärkeissä avainsanoissa, joita esitteen tuli korostaa.

Halusin esitteen olevan helposti lähestyttävä ja sellainen, joka viestii esitteen saaneelle ihmiselle Kilpikodin hengestä: siellä välitetään oikeasti yksilöstä, se on kodikas paikka asua ja siellä olevien työntekijöiden antama työpanos ei ole vain päivätyötä vaan sydämen asia, ja he tekevät merkityksellistä työtä joka päivä.

Kuvien valikoitumisella itse palvelusta esitteeseen on suuri merkityksellisyys. Asiakas halusi välittää kuvamaailman kautta viestin, joka ei avaudu pelkässä tekstikontekstissa: erilaiset näkökulmat, tilanteet ja tunteet sekä sen, että Kilpikoti on viihtyisä paikka olla ja asua.

Lähdin työstämään esitettä näiden asioiden pohjalta. Luonnollisesti valitsin ensimmäisenä värimaailman sekä esitteessä käytettävät fontit. Värimaailman raikkaan vihreä, hieman tummempi vihreä, turkoosi ja valkoinen viestivät nykyaikaisuutta, puhtautta, energisyyttä ja samalla lämminhenkisyyttä. Lisäksi päävärinä käytetty vihreä sopi teemaan hyvin, sillä ovathan kilpikonnatkin vihreitä.

Esitteessä käytetyt fontit tukevat sen yleistä ilmettä: modernin hillitty ja samaan aikaan kevyt, mutta helposti luettava. Fontti toimii hyvin sekä painetuissa materiaaleissa että digipuolen materiaaleissa. Halusin, että ilmeestä välittyy rentous, menettämättä kuitenkaan ydinviestiä asiantuntevuudesta sekä luotettavuudesta.

Esitteessä käytetyt kuvat ovat kaikki lämminhenkisiä ja sisältävät iloa, naurua, arjen askareita ja yhdessäoloa. Lisäksi ne kertovat juuri sitä tarinaa, mitä Kilpikoti haluaa viestiä ulospäin – siellä on turvallista ja hyvä olla. Sain käyttööni asiakkaan kuvapankin, josta valitsin esitteessä käytetyt kuvat annettujen toiveiden perusteella.

Kilpikoti-esitteen taiton tyylin pidin selkeänä ja yksinkertaisena. Pelkistetyllä ulkoasulla annetaan tilaa sisällölle ja tarjotaan lukijalle miellyttävämpi lukukokemus. Tein myös esitteestä mielenkiintoisemman pienillä yksityiskohdilla, kuten graafisilla elementeillä. Graafisten elementtien tehtävänä on vahvistaa viestiä: kansissa käytetyt talo-viivapiirrokset rajaavat kuvasta tietyn hetken katsojalle ja sydän-elementit, jotka jakavat tekstin omiksi kokonaisuuksikseen, viestivät Kilpikodin lämminhenkistä tunnelmaa lukijalle.

Taitoin myös esitteen pohjalta digiversion, joka on helpommin luettava mobiililaitteilla sekä tietokoneella esimerkiksi sähköpostin liitteenä.

Suunnitellut materiaalit:
– Painettu esite
– Sähköinen esite

Teksti: Miitta Hietanen

Kirjoittaja on Ampersandin graafikko, joka luo asiakaskokemuksista visuaalisia tarinoita.

Scroll to Top

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Ota yhteyttä

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.