Mitä muumeilta voi oppia markkinoinnista?

25.3.2019 Ampersand

Varhaisimmat lukumuistoni liittyvät Muumi-kirjoihin. Rakastuin Tove Janssonin kuvituksiin jo kauan ennen kuin osasin itse lukea kuvien vieressä olevaa tekstiä, joten omistamani kirjat ovat täynnä kuvien päälle itse piirtämiäni tuherruksia, joilla yritin jäljitellä Toven herkkää viivapiirrosta.

Olen aina pitänyt Muumi-kirjoja myös aikuisten satuina. Tarinoissa on hyviä opetuksia ja syvällisiä mietteitä esimerkiksi yhteisöllisyydestä, juurista, toiseuden tunteesta ja suvaitsevaisuudesta. Tällä kertaa ajattelin tarkastella näitä tarinoita markkinoinnin näkökulmasta, sillä muumeilla riittää viisauksia aiheesta kuin aiheesta.

  1. Määrittele markkinoinnin möröt

Muumit pelkäävät Mörköä tämän kauhistuttavan maineen perusteella, vaikka kukaan ei henkilökohtaisesti tunne ketään, jota Mörkö olisi vahingoittanut. Kirjassa Taikurin hattu todetaan: ”Ei hän ollut erityisen suuri eikä hän näyttänyt erityisen vaaralliseltakaan. Jokainen vain tunsi, että hän oli kauhean ilkeä.” Myös markkinoinnissa maine kiirii usein tuotteen tai palvelun edelle, hyvässä ja pahassa. Mainonta pelaa mielikuvilla, joten mieti tarkkaan, millaisen mielikuvan haluat kohteeseesi liittää. Se lähtee kuitenkin elämään omaa elämäänsä.

  1. Brändäys on tärkeää

Muumikin tietää, että henkilöbrändäys kannattaa. Muumipapan urotyöt -kirjassa kaiken kokenut Muumipappa herkistyy kerratessaan nuoruutensa seikkailuja, joissa hän ei suinkaan jäänyt sivuosaan: ”Tietysti huomasin olevani erilainen kuin toiset muumilapset. Merkittävin ero oli se, etteivät toiset valitettavasti osanneet lainkaan ihmetellä ja hämmästyä.” Tee kuten Muumipappa, ja mieti ne tekijät, mitkä erottavat sinut tai tuotteesi muista. On hyvä muistaa, että parhaat brändit syntyvät pitkäjänteisellä toiminnalla ja tarpeeksi usein toistettavalla ydinviestillä.

  1. Puhu asioista yhteisillä termeillä

Muumilaaksossa vierailevat Tiuhti ja Viuhti loivat oman salakielensä, mutta heidän puhettaan ei ymmärtänyt kukaan muu. On helpompaa tulla ymmärretyksi, kun käyttää asioista yhdenmukaisia termejä ja avaa niiden merkitykset myös muille. Vai-ti mitä-ti?

  1. Muista kohderyhmäsi, vaikka maailmanloppu olisi tulossa

Kirjassa Muumipeikko ja Pyrstötähti ollaan elämän peruskysymysten äärellä. Muumijengi matkaa kohti kaukaista luolaa pelastaakseen itsensä ja perheensä lähestyvältä pyrstötähden aiheuttamalta tuholta, mutta matkalla riittää seikkailun lisäksi aikaa myös kohderyhmämarkkinointiin. Muumit houkuttelevat Hemulin mukaansa vetoamalla tälle tärkeään asiaan, keräilyharrastukseen: ”Tule meidän mukaamme (…). Me tiedämme hyvän luolan, minne voit piilottaa sekä itsesi että postimerkkisi.”

  1. Kiellot on tehty rikottaviksi

Todellinen maailma on täynnä kieltoja, mutta onneksi markkinoinnin maailma ei ole. ”Eihän tätä näin voin tehdä tai sanoa” -ajatus on luovuuden pahin jarru. Kirjassa Vaarallinen juhannus Nuuskamuikkunen kumppaneineen törmää Puistonvartijan kieltokylttien viidakkoon, ja kaataa tarmokkaasti kumoon niistä jokaisen. Suhtaudu samalla asenteella omiin tiukkoihin sääntöihisi tai muiden asettamiin kieltoihin. Ne on tehty rikottaviksi.

  1. Kerro tarinoita tunteella

Nuuskamuikkunen on retkillään kohdannut monta metsän kulkijaa, mutta onpa hänen leirinuotioidensa äärellä vaihdettu huuliharppusävelmien lisäksi myös tarinoita kaukaisilta mailta. Ikiaikainen tarinankerronnan perinne ei mene koskaan pois muodista. Hyvä tarina yhdistää viisauden ja viihteellisyyden ja elää vastaanottajan mielessä vielä pitkään.

  1. Älä pakota ideoita

Luovassa työssä hyvät ideat yritetään usein tuottaa pakottamalla aikataulupaineiden takia. Harva meistä voi olla tyytyväinen niihin hengentuotoksiin, jotka ovat syntyneet juuri ennen h-hetkeä. Keskinkertaisia ideoita saa aikaan hartiavoimin, mutta parhaat ideat syntyvät ajattelun vapaudesta. Luovaa flow-tilaa ei pidä ylikorostaa, mutta sen voi saavuttaa arjenkin keskellä. Mene uuteen paikkaan, lepää ja anna alitajuntasi työstää ongelmaa, pallottele ideoita muiden kanssa tai tee jotain ihan muuta ja löydä asiaan uusi näkökulma. Kuten Muumipappa viisaasti toteaa kirjassa Muumipappa ja Meri: ” Maailma on täynnä suuria ihmeitä sille, joka on valmis ottamaan niitä vastaan.”

  1. Joskus vanhassa on vara parempi

Jos kaikki muu epäonnistuu, Muumimamman puutarhamansikkahillo pysyy ennallaan ja parantaa kaikki vaivat. Hyvä markkinointi luottaa usein jo keksittyihin menestystekijöihin, mutta tuo niihin uuden twistin. Voihan mansikkahilloakin nauttia paahtoleivän päällä tai suoraan lasipurkista lusikoiden.

 

Teksti: Hanna Piiparinen

Kirjoittaja on Ampersandin copywriter, jota kutsuttiin lapsena Pikku Myyksi.

, , , , ,