Brändiuudistus strategiatyön tueksi
Valtakunnallinen
työpajayhdistys ry
on nyt Into!
Valtakunnallinen työpajayhdistys (TPY) valitsi Ampersandin kumppanikseen uudistamaan yhdistyksen brändiä. Etsivän nuorisotyön ja työpajatoiminnan kattojärjestö TPY kaipasi yhdistävää brändiä toimintamuodoilleen ja jäsenilleen. Uuden brändin haluttiin tukevan yhdistyksen strategiaa ja kuvaavan samalla järjestön ja sen ammattilaisten asennetta ja tapaa toimia.
ASIAKAS:
Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry
VUODESTA:
2020
WWW:
TYÖT:
Brändi-ilme
Brändityöpaja
Viestintämateriaalit
Painotuotteet
Brändityöpajasta vauhtia uudistukselle
Brändin rakentaminen aloitettiin yhteisellä työpajalla, jossa haettiin toimijoita yhdistäviä arvoja ja palveluita kuvaavia termejä. Brändityöpajassa hahmoteltiin motivaattoreita toiminnan taustalla, tulevaisuuden kehityssuuntia ja strategisia linjauksia. Pitkästä sanalistasta valittiin mieluisat termit, joista äänestettiin voittaja ja yhdistyksen uusi nimi.
Niin TPY:n uudeksi nimeksi tuli Into.
Visuaalisen identiteetin luominen
Uuden nimen valinnan jälkeen brändiuudistusta jatkettiin visuaalisen identiteetin luomisella.
Inton uusi nimi ja kirkastettu brändi tarkoittaa yhdessä tekemisen iloa, uuden oppimista, toisten kannustamista sekä pienistä ja suurista onnistumisista innostumista.
Tälle arvopohjalle suunniteltiin visuaalinen ilme, josta välittyy raikkaus, energisyys, ihmisläheisyys ja tekemällä oppiminen. Musta ja keltainen brändiväri luovat yhdessä vahvan kontrastin, ja graafisina elementteinä käytetään käsin piirrettyjä aaltoviivoja ja pelkistettyjä ikoneita. Keltainen väri toistuu myös Inton kuvamaailmassa. Valokuvissa näkyy keltaisia yksityiskohtia, jotka luovat kuviin virkistävän tehosteen.
Aaltoileva, monisäikeinen viiva kuvastaa niin etsivän nuorisotyön useita polkuja kuin työpajatoiminnan moninaisuutta. Tiettyyn lopputulokseen on monta oikeaa reittiä.
Ikoneina toimivat erilaisia ihmishahmoja ja tavaroita kuvaavat viivapiirrokset, joita voi hyödyntää uutiskirjeissä, nettisivuilla, somepostauksissa, kutsuissa, julkaisuissa ja tapahtumamateriaaleissa.
Logon suunnittelu ja fonttien valinta
Inton uusi logo ylistää yksilöllisyyttä ja persoonallista kädenjälkeä. Käsin tekstattu logo on uniikki ja kannustaa jokaista olemaan rohkeasti oma itsensä. Myös fonttien valinnassa huomioitiin järjestön tavoitemielikuva reippaalla otteella asioihin tarttuvana toimijana. Vahva otsikkofontti tuo teksteihin jämäkkyyttä, ja leipätekstin kevyempi fontti on geometrinen ja helposti luettava.
Graafinen materiaali brändityön tukena
Inton toimintaa kuvaavat ydinviestit kysyvät Into-nimen innoittamina “Mistä sinä innostut?” ja kannustavat “Jokainen innostuu jostakin”. Tekstit näkyvät Inton viestinnässä esimerkiksi somepostausten kuvituksissa, postikorteissa, tapahtumamateriaaleissa ja eri julkaisuissa kuvituselementtinä.
Ampersandin kalligrafiataituri Joonas tekstasi Intolle lauseiden pohjalta graafiset elementit, jotka mukailevat logon visuaalista ilmettä. Teksteistä tehtiin esimerkiksi painetut postikortit sekä kaksipuoliset ja uudelleen käytettävät kylttipohjat, joihin jokainen voi täydentää omat vastauksensa. Viestinnässä ja tapahtuma-aineistoissa toistuvat graafiset elementit luovat järjestölle yhtenäistä brändimielikuvaa eri viestintäkanavissa.
Brändiohjeistus auttaa brändin kehittämisessä
Kokosimme lopuksi kaikki brändiuudistuksen materiaalit yhdeksi brändiohjeistukseksi, joka auttaa järjestöä brändin käytössä ja kehittämisessä. Lisäksi teimme sisäisen ohjeistuksen brändin jalkauttamisesta. Näin kaikki organisaation sisällä tietävät, mistä uusi brändi muodostuu, miten sitä voidaan hyödyntää, ja kuinka uusi brändi tukee järjestön strategiaa. Visuaalinen ilme on vain yksi osa brändiuudistusta, mutta usein ulospäin se kaikkein näkyvin muutos. Inton visuaalinen identiteetti on jo otettu upeasti käyttöön järjestön somessa, nettisivuilla ja muussa viestinnässä.
Jokainen innostuu jostakin – Me Ampersandilla innostuimme tästä kokonaisuudesta!