Kesälomalla yhtenä reissukohteena oli ystävän syntymäpäiväjuhlat. Minulle jäi päätettäväksi matkustustapa, majoitus ja kuinka monta yötä reissuun sisältyisi. Halusin yhdistää juhlat kesälomafiilikseen, joten päätin viipyä kaksi yötä ja majoittua lomakylässä juhlapaikalla.
Matkustustapoja pyöriteltiin hetki, mutta päädyin käytännöllisimpään ja kukkaroystävällisimpään vaihtoehtoon.
Matka yllätti ja vieläpä positiivisesti
Valittu reitti vaikutti paperilla lupaavalta: nopea, vaivaton ja järkevän hintainen. Lippujen varaaminen sujui, mutta nettisivut tuntuivat vanhanaikaisilta ja kömpelöiltä. Tuttu firma kyllä, mutta mielikuva oli jämähtänyt vuosien taakse, eikä sivusto varsinaisesti muuttanut sitä. Ajattelin, että noh, muutama tunti siellä täällä, eiköhän siitä selvitä.
Yllätys oli kuitenkin suuri. Vaikka menopelin ulkokuori näytti ensivilkaisulla vähän retrolta (mikäli ei tiettyihin yksityiskohtiin hoksannut kiinnittää huomiota), sisältä löytyi ihan eri maailma:
- Palvelut olivat erittäin nykyaikaisia
- Tilat viihtyisät ja tilavat
- Ohjelmaa kaikenikäisille
- Design oli modernia ja viimeisteltyä
- Teknologia up-to-date
- Materiaalit laadukkaita
- Siisteystaso erittäin korkea
Moitittavaa ei yksinkertaisesti löytynyt. Ja tämä tuli ihan aidosti yllätyksenä.
Brändi ei pysy perässä
Sitä aloin pohtia: jos palvelu on näin hyvällä tolalla, niin miksei siitä kerrota kenellekään? Missä on mainokset, missä brändiuudistus, missä somehypet? Kilpailijat näkyy ja kuuluu joka tuutista, täällä taas vietetään hiljaiseloa.
Tuntuu, että koko brändi on jäänyt vanhoihin kuoseihin, vaikka tuote on päivitetty 2020-luvulle. Uskon vahvasti, että jos sama energia, mitä on laitettu tuotteen ja palvelun kehittämiseen, laitettaisiin viestintään ja markkinointiin, niin kaupallinen menestys olisi varma. Yleisö vaan pitää saada tietämään, että tämmöistä on tarjolla!
Juhlapaikasta jäi vähän samantyyppinen fiilis. Sijainti oli täysi kymppi ja miljöö kohdallaan. Perustason huoneista hieman moitittavaa, mutta potentiaalia oli ihan valtavasti. Kuitenkin samat ongelma; mainonta ei ole ja nettisivut näytti siltä, että ne on tehty joskus aikaa sitten eikä niihin ole sen koommin palattu. Ilmeisesti luotetaan vakiasiakkaisiin ja puskaradioon, ”tietäjät tietää”-meiningillä.
Viesti yrityksille: erottautuminen maksaa itsensä takaisin
Reissun aikana pohdin jälleen kerran sitä saamaa, monilla firmoilla markkinointi on jäänyt viime vuosina vähän jalkoihin. Ja kyllähän sen ymmärtää, nyt kun ajat on tiukat, yritetään selvitä mahdollisimman pienillä panostuksilla. Mutta just silloin kun kilpaillaan jokaisesta asiakkaasta, ei kannata jäädä tuleen makaamaan!
Jos sulla on jotain oikeasti hyvää tarjottavaa, niin tuo se esiin! Älä piilottele timanttia kristallien seassa. Tunnettuus ei tule ilmaiseksi, mutta se maksaa itsensä kyllä takaisin, liikevaihtona ja lopulta ihan konkreettisena tuloksena kassassa.
Tähän tarvitaan hyvä kumppani, joka opettelee asiakkaan liiketoiminnan läpikotaisin ja rakentaa sen perusteella monikanavaisen viestinnän brändille. Ei sellainen, joka jakelee ässäarpoja ja lupailee pikavoittoja. 😉
Helteisestä kesästä nauttiva brändinvartija Samuel