Lukuaika:
3 minuuttia

Miten valita sopiva mainostoimisto?

Tabletti, jonka näytöltä käsi ympyröi muutamasta vaihtoehdosta &-merkin

Mainostoimistoja löytyy pilvin pimein, joten omaan projektiisi tai liiketoimintaasi sopivimman kumppanin valinta voi tuntua melkoisen kinkkiseltä. Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon, kun etsit sitä oikeaa?

1. Mieti tavoitteesi

Onko yrityksessäsi päätetty uudistaa brändi-ilme, luoda verkkosivut tai käynnistää mainoskampanja? Raapaise pintaa syvemmältä löytääksesi tämän päätöksen taustalla piilevät tavoitteet. Etsi sen jälkeen mainostoimisto, joka ei ainoastaan toteuta hienolta näyttävää ilmettä tai päheää verkkosivustoa, vaan rakentaa kokonaisuuden liiketoimintaasi tukevalla ja brändiäsi vahvistavalla tavalla.

2. Budjetoi

Suunnittele etukäteen, minkä verran olette valmiita maksamaan haluamastanne palvelusta. Pidä pieni joustonvara siltä varalta, että mainostoimisto pystyy uskottavasti perustelemaan suunnittelemaasi kalliimman palvelun paremmilla tuotoilla. Kun vertailet saamiasi tarjouksia, perehdy pelkän hinnan sijasta siihen, mitä tarjoukseen oikeasti sisältyy. Jos kalliilta tuntuvaan tarjoukseen sisältyy mielestäsi tarpeettomia elementtejä, pyydä uutta tarjousta riisutummalla sisällöllä.

3. Vertaile mainostoimistoja

Kun tutustut mainostoimistojen verkkosivuihin ja referensseihin, niissä yleensä korostuvat toimistojen omat vahvuudet. Yksi toimisto on erikoistunut brändäykseen, toinen digitaalisen markkinoinnin mittaamiseen, kolmas verkkosivuihin ja neljäs mainosvideoiden kuvaamiseen. Perehdy toimiston aikaisempiin toteutuksiin kuin henkilöstön tai liikevaihdon suuruuteen. Koolla ei yleensä ole väliä; pienetkin mainostoimistot voivat toteuttaa suuria projekteja ja suuretkin toimistot voivat olla ketteriä.

4. Kilpailuta – mutta älä liikaa

Jos järjestät palaverin kymmenen eri mainostoimiston kanssa brändi-ilmeesi uudistuksesta, hukkaat valtavasti sekä omaasi että muiden aikaa. Nyrkkisääntönä keskikokoisiin projekteihin kannattaa jututtaa noin kolmea mainostoimistoa. Suuremmat ja monipuolisemmat projektit puolestaan saattavat vaatia usean mainostoimiston palveluiden yhdistämisen, jolloin myös haastatteluihin on käytettävä enemmän aikaa.

5. Valitse hyviä tyyppejä

Henkilökemialla on väliä! Markkinointiprojekti vaatii usein tiivistä yhteistyötä, joten valitse sellaisia ihmisiä, jonka kanssa uskot työskentelyn sujuvan mukavasti. Jos jostakusta jää nihkeä fiilis ylipirteyden tai liian asiallisuuden takia, löydät todennäköisesti oman yrityksesi menoon sopivammat tekijät jostakin toisesta toimistosta.

Scroll to Top