Lukuaika:
3 minuuttia

Palautteesta ei saa panttimaksua, mutta se kannattaa silti

Palautteen antaminen

Palautteen antaminen on yksi elämän tärkeimmistä taidoista. Negatiivinen palaute on tienviitta tuleville toimenpiteille, ja positiivinen palaute kertoo, mitä kannattaa tehdä lisää. Palaute toimii yhtä hyvin työyhteisöissä, palvelutilanteissa, vapaa-ajalla ja itsereflektiona. Tärkeintä on, että avaa suunsa.

Palautteen antaminen ja saaminen voi tuntua vaikealta, mutta ihminen on jatkuvasti kehittyvä yksilö, joka tarvitsee palautetta. Ilman palautetta emme voi oppia ja kehittyä. Palautteen tarkoituksena on herättää henkilön sisäinen halu kehittyä entistä paremmaksi, huomioivammaksi, taitavammaksi ja osaavammaksi.

Kuluttajina me kaikki annamme palautetta, joko suoraan tai epäsuorasti. Huonoa palvelua tai tuotteen laatua kohdatessaan kuluttaja voi antaa palautetta äänestämällä jaloillaan eli lopettamalla kyseisen yrityksen tarjonnan hyödyntämisen ja kertomalla kaverille, että näin kävi.

Nykyaikana palaute annetaan usein somessa. Siellä kerrotaan paisutellen, mikä meni pieleen, miksi prosessi oli pettymys ja miksi muidenkin kannattaa vältellä tiettyä firmaa. Etenkin pienelle yritykselle tällaisen palautteen vaikutus voi olla musertava. Somessa huutelun sijaan kannattaisi ensin yrittää rakentaa kahdenkeskistä dialogia yrityksen kanssa ja kertoa, mikä meni pieleen. Somessa häpeäpaaluun naulaamisella saa kyllä reaktioita, mutta myös kohtuuttoman suurta julkisuutta asialle, joka voi lopulta olla hyvin pieni tai nopeasti hoidettavissa.

Onni suosii rohkeaa

Millainen sitten on hyvä palaute? Se on suora, informatiivinen ja nopea. Kerro, miksi saamasi palvelu ei vastannut odotuksiasi. Kerro, miten palvelun tuottaja voisi parantaa palveluaan. Kerro, mitä toivot palautteen antamisesta seuraavan. Ja ennen kaikkea anna palaute nopeasti, jotta tilanne voidaan korjata. Vuoden päästä annettu palaute on kasvanut odotellessa mielipahalisää jo niin paljon, että tilanteen korjaaminen on paljon vaikeampaa.

Pulloa palauttaessa siitä saa kiitokseksi panttimaksun. Palautteen antaminen on ilmaista, mutta se palkitsee eri tavalla. Positiivisen palautteen antaminen ei ole turhaa hehkutusta, vaan kiitos hyvin tehdystä työstä. Se rohkaisee itse työn tekijää, mutta antaa hyvän mielen myös palautteen antajalle. Voit olla varma, että palautteesi muistetaan pitkään ja sinua pidetään palautteen antamisen ansiosta hyvänä ja fiksuna tyyppinä, joka haluaa vaikuttaa asioihin.

Pidettäisiinkö kaikki tänään #palauteperjantai ja annettaisiin kiitosta sinne, minne se kuuluu? Kiitos juuri sinulle, kun tulit lukemaan tämän tekstin. Toivottavasti edessäsi on huippu viikonloppu!

Kirjoittaja on Ampersandin copywriter Hanna, joka tykkää antaa palautetta.

Scroll to Top