Lukuaika:
3 minuuttia

Sisältö ratkaisee

Pääsiäismuna ja tekstilappu

Kun ostat yllätyksen sisältävän suklaamunan, ostat muutakin kuin makean kuorrutuksen.

Näin pääsiäisen lähestyessä ja kaupan hyllyjen notkuessa suklaamunia, on hyvä hetki pysähtyä pohtimaan yllätysmunien syvintä olemusta. Saammeko vain suut makeaksi, vai vetoavatko muovikrääsää sisältävät suklaamunat joihinkin syvempiin tarpeisiimme?

Suklaamunat yhdistyvät perinteisesti pääsiäiseen. Se eräs markkinoita hallitseva kaksikerroksisten suklaamunien tuottaja, jonka nimeä emme tässä mainitse, on kuitenkin onnistunut brändäämään itsensä myös joulun ajan makeiden elämysten tuottajaksi. Siis suklaamunia… jouluna? No, otetaas kyytipojaksi vielä se joulunpunaisella etiketillä varustettu yrttijuoma, joka tuodaan iloisesti joulurekan saattelemana, niin täysi brändipaketti on kasassa.

Suklaamunasta paljastuvan lelun kokoaminen on pienten osien ja epäselvien ohjeiden vuoksi haastavaa mutta palkitsevaa. Vai jättääkö joku muka yllätyksen paikoilleen soikeaan muovikuoreensa. Ei kiinnosta, suklaahan tuli jo syötyä?

Vaikuta pintaa syvemmälle

Kun kulutamme brändejä, etsimme elämyksiä. Yhteistä huumaa, ainutkertaisia kokemuksia, vilkkuvia valoja, hyvää meininkiä, yllätyksellisyyttä ja jaettuja muistoja. Kun brändin tunnejälki yhdistetään nostalgiseen juhlapyhään, lapsuuden viattomuuteen ja iloiseen yhdessä kokemiseen, on ostopäätös tehty helpoksi.

Monen arki on tasapaksua paahtamista viikosta ja kuukaudesta toiseen. Siksi hakeudumme urheilun, taiteen, kirjallisuuden ja musiikin pariin. Kaipaamme jotain, mikä tuntuu luissa ja ytimissä asti ja nostaa meidät arjen yläpuolelle.

Oikeastaan tämän blogitekstin oli tarkoitus käsitellä sisältömarkkinointia, jossa myös – kyllä, arvasit oikein – sisältö ratkaisee. Pintakuorrutus on ihan kiva, ja se saa ihmiset ostamaan, mutta ilman kunnon sisältöä jäljelle jää vain ontto kuori (tai tyhjä suklaamuna). Kaipaamme jotain vanhaa ja jotain uutta. Tuttu suklaan maku on odotettavissa oleva nautinto, mutta sisällä oleva tavara tuo mukaan pientä jännitystä. Mitähän sieltä tällä kertaa paljastuu?

Hyvin rakennettu viesti tai kampanja on enemmän kuin hetkellinen makunautinto. Se haastaa sanavalinnoillaan, sisällöllään ja herättämillään tunteilla. Se jää kummittelemaan mieleen, saa vertailemaan vaihtoehtoja ja parhaimmillaan aktivoi toimimaan.

Anna sisällön yllättää.

Teksti: Hanna Piiparinen
Kirjoittaja on Ampersandin copywriter, joka tykkää pienistä yllätyksistä ja nostalgisista suklaamunista.

Scroll to Top