Lukuaika:
3 minuuttia

Aito asiakastarina luo luottamusta

Yritysten nettisivuilla julkaistavat asiakastarinat eivät ole ylikorostettua kehumista, vaan aitoja asiakaskokemuksia, jotka luovat hyviä samaistumiskohteista ostopäätöstään pohtiville. Kun kuluttaja kertoo toiselle kuluttajalle, miksi joku tuote kannattaa ostaa, se luo luottamusta. Hyvin tehtyihin asiakastarinoihin kannattaa satsata, sillä suosittelut kasvattavat myyntiä!

Menneinä vuosina erilaiset puhuvat päät ja puhekuplat olivat tuttu näky yritysten verkkosivuilla. Tuntui riittävän, että joku sanoi jotain, oli kyseessä sitten oikea asiakas tai keksitty kommentti. Nykyään asiakkaiden vaatimustaso on onneksi noussut, ja he haluavat yrityksiltä aitoja asiakaskohtaamisia. Referenssitarinat ovat yksi erinomainen muoto tuoda asiakkaiden kokemukset osaksi yrityksen isompaa brändikokemusta.

Miksi yrityksen sitten kannattaa kertoa tuotteistaan ja palveluistaan asiakastarinan muodossa? Tarinallisuus on tutkitusti tehokas viestintäkeino, joka on samaan aikaan viihdyttävä ja informatiivinen. Asiakas voi itse päättää, mitä palvelukokemuksestaan kertoo, eikä lukijalle tule tunnetta päälle liimatusta hehkutuksesta.

Vielä parempi, jos saat asiakastarinan videomuodossa! Ilmeet ja olemus kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Innostunut esitystapa luo positiivisia mielleyhtymiä tuotteeseen ja rohkaisee testaamaan sitä itsekin.

Jos vielä mietit, mitä hyötyä referenssijutuista on nettisivuilla, tässä muutama esimerkki:

  1. Tunteet: Hyvin tehty asiakastarina menee tunteisiin. Se kertoo onnistumisista, mutta osoittaa rehellisesti myös kehityskohteiden paikat.
  2. Palaute: Koska palvelua on aina varaa kehittää, saat asiakastarinoiden muodossa tärkeää palautetta yrityksesi tuotteista ja palveluista.
  3. Läheisyys: Asiakastarina on henkilökohtainen kurkistus yksittäisen ihmisen kokemukseen. Se tuo yrityksen palvelut lähelle.
  4. Toistuvuus: Vakituisten asiakkaiden jakamilla kokemuksilla on suuri todistusarvo, sillä he osoittavat, miksi juuri sinun yrityksesi houkuttelee ja sitouttaa heidät asiakkaiksi vuodesta toiseen.
  5. Arvostus: Asiakastarina osoittaa, että kuuntelet asiakkaitasi ja arvostat heidän mielipiteitään.
  6. Vahvistus: Tyytyväiset asiakkaat kertovat siitä, että teet jotain oikein. Saat ulkopuolisen vahvistuksen tekemäsi työn tärkeydelle, ja samalla hyvää materiaalia nettisivuille ja markkinointikampanjoihin sekä asiakashankintaan.

Ampersandilta saat asiantuntevat viestintäpalvelut henkilöhaastatteluihin, referenssijuttuihin, asiantuntija-artikkeleihin ja brändiä vahvistaviin asiakasviestinnän materiaaleihin. Teemme kaiken suunnittelusta ja haastatteluista sisällöntuotantoon ja kielenhuoltoon. Sanoitamme asiakkaiden tunteet, nostamme esiin kilpailuvaltit ja kerromme, miksi yrityksesi on niin hyvä ja ainutlaatuinen. Varaa tapaaminen ja tule juttelemaan viestintäsi kehittämisestä!

Scroll to Top