Lukuaika:
4 minuuttia

Näkyvyyttä hakukoneoptimoinnilla

Hakukoneoptimoinnilla eli SEOlla (search engine optimization) parannetaan verkkosivustojen näkyvyyttä hakukoneissa kuten Googlessa erilaisilla strategioilla, esimerkiksi tietynlaisilla avainsanoilla ja ilmaisuilla. Tavoitteena on saada sivustosi näkymään mahdollisimman korkealla hakutuloksissa. Tiesitkö, että vain 0,63 % ihmisistä klikkaa Googlen hakutuloksissa vasta toisella sivulla esiintyviä linkkejä?

Optimoinnilla onneen

Suomessa tehdään joka päivä jopa kymmeniä miljoonia hakuja netin kautta. Tässä muutama hyvä syy tarttua hakukoneoptimointiin:

  • Kasvatat verkkosivujesi kävijämäärää.
  • Houkuttelet lisää orgaanisia kävijöitä, kun hakukoneet pystyvät tarjoamaan käyttäjille mahdollisimman hyvin heidän hakemaansa tietoa vastaavaa sisältöä.
  • Sinun ei tarvitse maksaa klikkauksista, toisin kuin hakusanamainonnassa.
  • Verkkosivuillesi saapuvan liikenteen laatu paranee, kun potentiaaliset asiakkaat löytävät helpommin sivuillesi.
  • Verkkosivustosi laatupisteet paranevat, jolloin myös hakusanamainonta on edullisempaa. Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta kulkevat kauniisti käsi kädessä.

Hakukoneoptimoinnin aakkoset

Avainsanatutkimus – Valitse relevantit avainsanat, jotka liittyvät sisältösi aiheeseen. Avainsanoja käytetään tekstin seassa luonnollisesti ja niitä sijoitetaan myös otsikoihin sekä väliotsikoihin.

Laatu ja arvo – Tekstin osalta sisältösi tulee tarjota lukijalle arvoa. Informatiivinen, hyvin ja selkeästi kirjoitettu teksti saa lukijan todennäköisemmin viihtymään sivustollasi pidempään.

Metat – Määritä metaotsikko ja metakuvaus jokaiselle sivulle, sillä hakukoneet näyttävät kyseiset tiedot hakutulosten sivuotsikoissa ja kuvauksissa.

Rakenne – Tee selkeä sekä looginen rakenne useilla otsikkotasoilla ja välikappaleilla. Tällaiset tekstit ovat sekä lukijoiden että hakukoneiden suosiossa.

Linkit – Lisää ulkoisia sekä sisäisiä linkkejä tekstiin. Ne ohjaavat lukijoita joko muihin sivustosi osiin tai tarjoavat lisätietoa vahvistaen kirjoittamasi sisällön luotettavuutta.

Tekninen SEO – Varmistamalla sivustosi laadukkaat tekniset ominaisuudet kuten nopeuden, mobiiliystävällisyyden, URL-rakenteen sekä indeksoinnin pidät hakukoneet tyytyväisinä.

Analysointi – Hakukoneet tarjoavat web-analytiikkatyökaluja, jotka auttavat sinua ymmärtämään, mikä toimii ja mikä ei. Päivittämällä sivujasi tuoreella, ajankohtaisella sisällöllä saat lisänäkyvyyttä.

Investointi kannattaa

Kyseessä on loppujen lopuksi pitkäaikainen prosessi, eivätkä SEOtuksen tulokset ole välttämättä heti nähtävissä. Kuulostaako siltä, että sinun yrityksesi voisi tarvita apua tekstien ja verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa ja laadukkaat sisällöntuotannossa?

Ampersandin ekspertit tekevät mielellään verkkosivuistasi ja niiden sisällöistä hakukoneystävälliset. Ota yhteyttä, mikäli haluat ennemmin keskittyä ydinliiketoimintasi pariin ja varmistaa, että miljoonia hakuja suorittavat hakukoneet tuovat oman tietotaitosi näkyviin.

Scroll to Top