Brändin rakentaminen ei ole sprintti vaan maraton. Silti aloitamme asiakkaidemme brändin rakentamisen yleensä kirjaimellisesti brändisprintillä, eli erilaisia tehtäviä sisältävällä työpajalla. Miksi toimimme näin?
Kun asiakas ottaa meihin yhteyttä ja toivoo brändiuudistusta tai kokonaan uuden brändin luomista, aloitamme projektin tiedonhankinnan ja haluamme kuulla, mitkä asiat asiakas itse kokee brändinsä kilpailueduiksi ja kehityskohteiksi.
Sprintin etuna on nopea asioiden käynnistäminen eli räjähtävä lähtö ja yhteisen tavoitteen asettaminen eli maaliviivan ylittäminen. Kun pienemmän projektin saa tehtyä alusta loppuun, se rohkaisee tarttumaan myös isompaan brändiuudistukseen. Yleensä brändisprintti antaa hyvät eväät myös kokonaisen brändistrategian luomiseen.
Mainostoimisto on brändityössä kuin urheilujoukkueen valmentaja: hänen tehtävänsä on tunnistaa yksittäisten pelaajien vahvuudet, saada huippuyksilöt pelaamaan sujuvaa yhteispeliä, tunnistaa kilpailijoiden taktiikat ja varmistaa, että joukkueelle on annettu kaikki edellytykset saada pallo maaliin. Loppu on sitten taikuutta, eli yhteisen kokemuksen luomaa innostusta ja kykyä kehittyä kohti uusia tavoitteita.
Kun rakennamme vahvaa brändiä askel askeleelta, tilaa pitää jättää myös tunteille. Vahva brändi herättää tunteita, joten usein jo brändityökin menee tunteisiin. Mukana on aina sekä jarruja että vetureita. Osa haluaa uudistaa brändistä kaiken, osa haluaa roikkua tutun turvallisissa tavoissa. Vanhaa ja hyvää voi olla vaikea muuttaa, mutta tulevaisuuteen tulee katsoa uteliaisuudella. Mitä tästä brändistä voikaan vielä saada irti? Jos olemme jo näin hyviä, mitä muuta voimme olla?
Brändin visuaalinen ilme, yhtenäinen viestintä, tunnistettava tyyli ja eri keinoja ja kanavia hyödyntävä markkinointi luovat yhdessä brändikokemuksen, joka jää mieleen. Vahva brändi on yhtä kuin ihmiset, jotka luovat brändin päivittäisissä kohtaamisissa. He ovat kuluttajia, jotka suosittelevat brändiä toisilleen ja työntekijöitä, jotka vahvistavat brändiä hyvillä palvelukokemuksilla.
Yhteistyö markkinointitoimiston kanssa auttaa varmistamaan, että brändin rakentaminen on suunnitelmallista, ammattimaista ja tehokasta. Yhdessä luodut suuntaviivat ja ohjeistukset sekä yhdenmukaisuus niin visuaalisesti kuin viestinnällisesti auttaa rakentamaan vahvan brändin, joka erottuu muista. Lopulta kovassa kilpailussa kyse on siitä, kuka tahtoo voittoa kaikkein eniten ja osaa hyödyntää koko joukkueen taitoja tavoitteiden saavuttamisessa.
Oletko valmis virittämään brändisi huippusuorituksiin? Aloita brändimatka Ampersandin kanssa!