Tiedätkö, mikä tekee sinusta ainutlaatuisen? Tunnistatko, miten erotut kilpailijoista ja mikä on juuri sinun vahvuutesi? Kohtaavatko liiketoimintasi kysyntä ja tarjonta? Tunnistamalla omat kilpailuedut ja brändin asemoinnin suhteessa kilpailijoihin, saat tarkan suunnan liiketoimintasi kehittämiseen ja omien vahvuuksiesi hyödyntämiseen.
Kenenkään ei kannata tehdä sitä, missä on huono. Tietenkin itsensä kehittämisen näkökulmasta heikkoudetkin voi kääntää vahvuuksiksi, mutta on paljon kannattavampaa keskittyä siihen, missä on oikeasti hyvä.
Vahvuuksien tunnistaminen ei onnistu pelkästään peiliin tuijottamalla. Se vaatii analyyttisen otteen ja usein ulkopuolisen näkökulman yrityksesi tuotteisiin, palveluihin ja tapaan toimia. Sinulla saattaa olla maailman paras tuote, mutta jos esimerkiksi palvelun laatu sakkaa, se karkottaa asiakkaat. Keskity siis palvelukokemuksen parantamiseen. Tai ehkä olet koonnut mittavan varaston erilaisia tuotteita, mutta et löydä oikeita kanavia niiden myymiseen. Tällöin markkinoinnissa voi olla hiomisen varaa.
Listasimme alle muutaman vinkin, joilla saat brändisi parhaat puolet esiin ja erotut kilpailijoista:
Luo selkeä brändistrategia
Määritä brändisi arvot, tavoitteet ja persoonallisuus esimerkiksi Ampersandin Brand Sprint -työpajassa. Selkeä brändistrategia ohjaa liiketoiminnan kehittämistä ja säilyttää brändisi johdonmukaisena kaikissa markkinointiviestinnän toimenpiteissä ja kanavissa.
Tunnista kilpailijasi
Selkeä visio syntyy siitä, että tiedät mitä muut tekevät, ja mitä teet heitä paremmin. Analysoi kilpailijoitasi ja heidän kilpailuvalttejaan. Missä asiassa haluaisit olla kuin kilpailijasi, mitä teet eri tavalla, missä onnistut paremmin kuin muut?
Asiakas on kuningas
Muista, että olet olemassa asiakkaitasi varten ja asiakkaiden mielikuvat ohjaavat brändimielikuvasi kehittämistä. Kuuntele siis tarkasti asiakkaitasi ja ymmärrä heidän tarpeitaan ja toiveitaan. Kerää jatkuvaa palautetta ja kehitä omaa tarjontaasi kysyntää vastaavaksi. Tarjoa arvoa asiakkaillesi ja varmista, että heidän tarpeensa ovat liiketoimintasi keskiössä.
Laatu ratkaisee
OIet ehkä kuullut sanonnan miljoonasta kärpäsestä, mutta tosielämässä asiakasvirrat menevät sinne, missä he saavat rahoilleen vastinetta. Kyse ei ole ylivoimaisesta tuotteen ja palvelun laadusta, vaan laatu tarkoittaa myös asiakaskokemusta. Kun tarjooma, hinta ja palvelu ovat linjassa, asiakas on tyytyväinen.
Löydä oikeat vahvuudet
Sinun ei kannata kilpailla hinnalla, laadulla, valikoimalla ja palvelulla. Vähemmästäkin uupuu. Valitse tietty erikoistumisalue ja kehity siinä parhaaksi mahdolliseksi. Voit esimerkiksi kehittää logistiikkapuolen niin sujuvaksi, että asiakas saa tuotteet sinulta nopeammin kuin kilpailijoilta. Tai kehitä asiantuntemuksesi niin syväksi, että pystyt tarjoamaan asiakkaalle sellaista tietoa, jota tämä ei saa muualta.
Innovoi, kasva ja kehity
Seuraa aktiivisesti toimialasi trendejä ja etsi uusia tapoja parantaa tuotteitasi tai palveluitasi. Ole valmis kokeilemaan uusia, tyhmiltäkin tuntuvia ideoita ja innovoi uutta! Kokeileminen on yleensä paras tapa oppia. Et ehkä onnistu kerralla, mutta saat prosessista tärkeää tietoa tulevaan kehitystyöhön.
Visuaalisuus ja viestintä
Luo mainostoimiston avulla brändillesi houkutteleva ja helposti tunnistettava visuaalinen ilme, ja hyödynnä sitä monipuolisesti markkinointimateriaaleissa, somessa, tapahtumissa ja myymälöissä. Yhdenmukainen ilme kertoo asiakkaalle, että arvostat brändiäsi ja otat sen tarpeeksi vakavasti. Muista myös tarinankerronta! Hyvällä tarinalla on helppo erottua kilpailijoista ja liittää brändiin tunteita, jotka vetoavat kuluttajiin.