Nopeasti kehittyvässä digitaalisen markkinoinnin maailmassa aallon harjalla pysyminen ei ole vaihtoehto – se on välttämättömyys. Erityisesti meidän mainostoimistojen on pidettävä huoli teitä varten siitä, että kompassit osoittavat oikeaan suuntaan, sillä digitaalinen maisema muuttuu jatkuvasti. Vuotta on jäljellä enää kolme kuukautta, joten tähyilemme jo vuoden 2024 digitaalisen markkinoinnin trendihorisonttia kohti. Panostus markkinointiin ei ole vain pakollinen kuluerä, millä veneen pohjan vuotavaa reikää paikkaillaan. Se on suunnitelmallinen sekä pitkäjänteinen investointi yrityksen tulevaisuuteen, jolla saadaan haluttuun suuntaan puhaltava tuuli purjeisiin.
Ensi vuoden osalta on odotettavissa olemassa olevien ja vasta pinnalle nousseiden ilmiöiden massiivista kasvua sekä älykkään teknologian hyödyntämistä. Lue alta neljä nousussa olevaa markkinoinnin trendiä, jotka kannattaa ottaa huomioon ensi vuoden markkinoinnin reittikarttaa suunnitellessa!
1. Hyperpersonointi
Tällä informaatioähkyn aikakaudella ihmiset haluavat enemmän personoituja ostoskokemuksia kuin koskaan ennen; he haluavat tulla nähdyksi ja kuulluksi. Personoinniksi ei riitä enää se, että suorasähköpostin alkuun lisätään vastaanottajan nimi tervehdyksen yhteyteen. Yritysten nettisivuja räätälöidään muun muassa erilaisten etusivunäkymien muodossa sen perusteella, minkälaisilla hakusanoilla asiakkaat hakukoneiden kautta sivuille päätyvät. Erilaisia lomamatkoja tarjoava yritys voi ohjata esimerkiksi kylpyläloma-hakusanoilla sivuillensa päätyvät asiakkaat suoraan kylpyläkohteita esittelevälle erikseen räätälöidylle etusivulle. Eräs sänkyfirma huomasi tietyn asiakasryhmän selailevan sivujaan keskellä yötä olettaen, etteivät he saa unta. Tiettyyn kellonaikaan selaileville potentiaalisille asiakkaille ruvettiin mainostamaan unenlaatua parantamaan suunniteltua tyynysuihketta. Edellä mainitut esimerkit ovat vasta tyyntä myrskyn edellä.
2. Vangitseva videomarkkinointi
TikTok – koukuttava lyhytvideoiden julkaisualusta varustettuna jopa pelottavan toimivilla algoritmilla on oiva esimerkki hyperpersonoinnista. Se on pääasiallinen kanava, jossa jatkuvasti ostovoimaansa kasvattava Z-sukupolvi viettää eniten aikaansa. Lyhytvideoiden viehätysten voima ei näytä olevan laantumassa vaan päinvastoin. Aidot, kompaktit sekä ajankohtaiset sisällöt kiinnostavat entistä enemmän myös Instagramin ja Facebookin puolella. Lisäksi YouTubessa videoiden ohessa pyöriviin mainoksiin tullaan panostamaan kasvavissa määrin. Yritysten on luontaisesti ankkuroitava itsensä sinne, missä asiakkaat seilaavat ja alkaa tuottamaan mieleenpainuvaa sisältöä sekä markkinointimateriaaleja videoiden muodossa. Myös vaikuttajamarkkinointi mikro- ja nanoinfluenssereiden kautta puree nykypäivän valveutuneisiin ja aitoutta arvostaviin kuluttajiin. Jo trendaavat sisällöt voidaan valita sponsoroitavaksi jälkikäteen, jolloin saadaan varmistettua optimaaliset ja kustannustehokkaat tulokset markkinoinnin osalta.
3. Tehokas tekoäly
Sekä tekoäly (AI) että koneoppiminen (ML) ovat jo nyt tuoneet merkittäviä muutoksia digitaalisen markkinoinnin navigointisuunnitelmiin. Seuraavana vuonna näemmekin näiden teknologioiden integroituvan entistä tiiviimmin osaksi markkinointistrategioita. Valtavan datamäärän analysoiminen on entistä helpompaa ja nopeampaa ML-algoritmien avulla, minkä perusteella pystytään tekemään arvokkaita oivalluksia kampanjoiden optimoimiseksi. Tekoälyä pystytään hyödyntämään myös hyperpersonointiin. Starbucksilla on jo nyt käytössään AI:n avulla tuotettuna 400 000 erilaista viestivariaatioita ja tarjouksia lähetettäväksi kahvin rakastajille heidän mieltymysten, aiemman aktiivisuuden sekä ostohistorian perusteella.
4. Puhehaku ja VSO
Etenkin älypuhelimien sekä yhä useimmista kodeista löytyvien älykaiuttimien puhehakuominaisuuksien suosio on räjähtänyt maailmalla. Suomen kielessä on toki omat haasteensa lukuisien sijamuotojen ja taivutusten vuoksi, mutta siitä huolimatta tätä ilmiötä ei voida ohittaa, sillä suomenkielistä puhehakua kehitetään jatkuvasti. Haut ovat luonteeltaan paljon monimuotoisempia ja keskustelunomaisempia kuin perinteiset tekstihaut, sekä sisältävät silkan merkki- ja sanamäärän lisäksi monesti myös enemmän tietoa käyttäjän tarpeista. Tämä tarkoittaa sitä, että yritysten kannattaa ottaa termi VSO (voice search optimatization) sanavarastoonsa ja osaksi hakukoneoptimointia. Siellä kuuluisalla aallon harjalla pysyminen voi saattaa sinut etulyöntiasemaan markkinoilla, kun otat puhehaut osaksi hakukoneoptimoinnin strategiaa ajoissa.
Oletteko te selvillä vesillä digitaalisen markkinoinnin strategiakartan suhteen, vai tyydyttekö seilaamaan aaltojen armoilla?