Lukuaika:
5 minuuttia

Miksi mainostoimisto eikä oma graafikko?

Miksi mainostoimisto eikä oma graafikko

Markkinointipalveluiden ulkoistaminen on luovaa yhteistyötä

Elämme digitaalisen murroksen kulta-aikaa, jolloin yritysten vahva visuaalinen identiteetti ja viestintätyyli nousevat entistä tärkeämpään rooliin. Kilpailijoista erottuva brändi ja markkinointimateriaalit voivat vaikuttaa ratkaisevasti uusien asiakkaiden houkuttelemiseen ja nykyisten pitämiseen.

Houkuttelevien ja tyylikkäiden markkinointimateriaalien tuottaminen ei ole kuitenkaan jokaisen vahvinta osaamista. Monet yritykset joutuvatkin miettimään, kannattaako palkata yritykseen oma graafinen suunnittelija vai ulkoistaa markkinointipalvelut ja –projektit ulkopuoliselle luovalle toimistolle.

Tässä muutamia syitä, miksi yritysten tulisi harkita markkinointiviestintätoimiston palkkaamista oman graafisen suunnittelijan sijaan.

Kokonainen asiantuntijatiimi käytössäsi

Kun työskentelet luovan toimiston kanssa, et saa vain yhtä graafista suunnittelijaa, vaan koko asiantuntijatiimin. Tämä tarkoittaa, että käytössäsi on markkinoinnin ja brändäyksen ammattilaisia, joilla on monenlaista osaamista ja asiantuntemusta graafisesta suunnittelusta ja copywritingista web-kehitykseen ja digitaaliseen markkinointiin. Kun käytössäsi on asiantuntijatiimi, voit luoda kattavampia ja tehokkaampia brändi- ja markkinointikampanjoita.

Tuoreita näkökulmia ja muutosmyönteisyyttä

Yksi luovan toimiston kanssa työskentelyn eduista on, että saat tuoretta näkökulmaa sinulle tuttuihin asioihin, toimintatapoihin ja rutiineihin. Ulkopuolelta ostettu palveluntuottaja tarkastelee neutraalisti yritystäsi ja sen kilpailuetuja, eikä pelkää ehdottaa muutoksia rutiineihin. Muutos on mahdollisuus!

Hyödynnä parhaat käytännöt

Mainostoimistojen laaja asiakaskunta tuo toimistoille monipuolista ja tuoretta kokemusta ja tietoa eri toimialoilta. Näin saat hyödynnettyä parhaat käytännöt yli toimialarajojen. Yhteinen ideoiden pallottelu eli brainstormaus mainostoimiston ammattilaisten kanssa laittaa omankin luovuuden liikkeelle! Samalla saat tuoreita silmäpareja, jotka tarkastelevat yrityksesi markkinointimateriaaleja ja brändi-ilmettä yrityksen ulkopuolelta, siis asiakkaan vinkkelistä.

Kustannustehokasta yhteistyötä

Yrityksen sisäisen graafisen suunnittelijan palkkaaminen voi olla kallista etenkin pienille ja keskisuurille yrityksille. Sen lisäksi, että rekrytointi edellyttää palkan ja etuuksien maksamista, se vaatii myös laite- ja ohjelmistohankintoja. Luovan toimiston kanssa työskentely voi siis olla kustannustehokkaampaa. Markkinointitoimistosta saat erilaisia palveluja kiinteään hintaan tai projektikohtaisesti, jolloin voit budjetoida tehokkaammin ja välttää odottamattomat kustannukset.

Tehokkaampi projektinhallinta

Jos olet tekemässä yrityksessäsi mittavia uudistusprojekteja, ainakin osa toteutuksista on hyvä ulkoistaa. Kallisarvoisia työtunteja kun ei kannata tuhlata uuden opetteluun silloin, kun voit ostaa ammattilaisilta valmiin avaimet käteen -palvelun. On kustannustehokasta, kun vain hyväksyt ehdotukset ja valitset lopulliset versiot esiteltyjen luonnosten joukosta. Silloin sinulle jää aikaa tärkeiden päätösten tekemiseen ja tulevien projektien suunnitteluun.

Nopeammat läpimenoajat

Kun työskentelet talon sisäisen graafisen suunnittelijan kanssa, hänen työmääränsä ja käytettävyytensä voi olla projektin etenemistä rajoittava tekijä. Projektien valmistuminen saattaa siis kestää kauemmin, jos oman graafikon työlista on tukossa.

Mainostoimistoilla on pelkästään asiakastoimeksiantoihin osoitetut tiimit, joten saat käyttöösi tehokkaasti työskentelevät ammattilaiset tarkkaan suunnitellulla aikataululla. Projektit siis etenevät nopeammin laadusta tinkimättä.

Yhtenäinen brändi kaikissa kanavissa

Kun työskentelet talon sisäisen graafisen suunnittelijan kanssa, voi olla vaikeaa ylläpitää johdonmukaista brändiviestiä kaikissa kanavissa. Tämä pätee erityisesti, jos työskentelet useiden suunnittelijoiden kanssa tai jos suunnittelijalla on muita tehtäviä.

Luovan toimiston kanssa työskentely tarkoittaa, että sinulla on oma tiimi ja yhteyshenkilö, joka varmistaa, että brändisi ja viestisi ovat yhdenmukaisia kaikissa markkinointikanavissa verkkosivustosta ja sosiaalisesta mediasta painotuotteisiin ja mainoskampanjoihin. Näin saat rakennettua monikanavaisesti vahvan brändimielikuvan.


Markkinointipalvelujen ulkoistaminen mainostoimistolle tuo siis mukanaan monia etuja. Mainostoimisto auttaa sinua nostamaan brändäyksen ja markkinoinnin uudelle tasolle, tuo asioihin tuoreita näkökulmia, tarjoaa tehokasta toteutusta ja johdonmukaista brändäystä.

Ulkoista markkinointipalvelusi Ampersandille ja pyydä tarjous!

Scroll to Top