Asiakaskokemus, tuo asiakkaan mielessä rakentuva mielikuva yrityksen tuotteista tai palveluista, rakentuu monesta eri palasesta. Kun haluat luoda asiakkaallesi onnistuneen ja kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen, hyödynnä markkinoinnin ammattilaisia ja markkinointitoimistoa.
Markkinoinnin avulla voit vaikuttaa asiakaskokemukseen monin eri tavoin. Tässä on muutamia esimerkkejä siitä, miten markkinoinnilla parannetaan asiakaskokemusta:
Brändin tunnettuus ja mielikuva
Brändin tunnettuus ja mielikuva ovat tärkeitä osia asiakaskokemusta. Markkinoinnin avulla yritys voi rakentaa vahvaa brändiä, joka erottuu kilpailijoista ja herättää positiivisia tunteita asiakkaissa. Markkinointi rakentaa brändille vaikuttavan tarinan, joka muistetaan.
Personointi
Asiakaskokemus paranee, kun asiakkaat saavat personoitua palvelua. Se edellyttää sitä, että tunnet asiakkaasi. Markkinoinnin avulla yritys voi kerätä tietoa asiakkaista ja käyttää sitä kohdistetun viestinnän parantamiseen. Esimerkiksi markkinoinnin automaatiotyökaluilla voidaan lähettää personoituja sähköposteja asiakkaille pohjautuen heidän kulutustottumuksiinsa ja mieltymyksiinsä.
Sosiaalinen media
Sosiaalisen median avulla yritys on vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa ja voi tarjota palveluitaan nopeasti ja helposti suurelle joukolle ihmisiä. Sosiaalisen median markkinoinnilla ja maksetulla mainonnalla tavoitetaan myös uusia asiakkaita ja tehdään yritystä tunnetuksi uusille kohderyhmille. Aktiivinen vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa luo yrityksestä positiivisen ja saavutettavan mielikuvan.
Asiakaspalvelu
Markkinoinnin avulla yritys voi tarjota entistä parempaa asiakaspalvelua. Esimerkiksi chatbotit voivat auttaa vastaamaan yleisimpiin kysymyksiin nopeasti ja tehokkaasti myös toimistoaikojen ulkopuolella. Markkinointi voi myös auttaa asiakkaita saamaan äänensä kuuluviin tuotteita tai palveluita koskevissa kysymyksissä ja kehitysehdotuksissa. Kun yritys kerää palautetta asiakkailta, se pystyy kehittämään tuote- ja palveluvalikoimaansa oikeaan suuntaan.
Kampanjat ja tarjoukset
Markkinointikampanjat ja erilaiset tarjoukset voivat parantaa asiakaskokemusta silloin kun ne ovat relevantteja ja tarjoavat arvoa asiakkaalle. Palkitse uskollisia asiakkaitasi hyvillä eduilla ja houkuttele uusia asiakkaita kekseliäillä kampanjoilla. Uusien tuotteiden testaus ja lanseeraus helpottuu, kun sinulla on jo valmis testiryhmä, joka on kiinnostunut yrityksestäsi ja sen tuotteista.
Koko markkinointipalettia ei tarvitse ottaa haltuun kerralla, mutta yksittäisetkin toimenpiteet vahvistavat brändimielikuvaasi ja luovat luottamusta yrityksen ja asiakkaan välille. Kysy Ampersandilta, miten voit vahvistaa brändimielikuvaasi ja asiakaskokemustasi markkinoinnin keinoin. Me autamme!