Sosiaalinen media on tuonut yrityksille uusia markkinointikanavia, yleisöjä ja viestintämahdollisuuksia, mutta monille se tuntuu aiheuttavan myös harmaita hiuksia. Onko siellä somessa pakko olla? Mitä sinne oikein voi päivittää? Pärjäävätkö somessa vain hömppätilit?
Sosiaalisen median suosio on mullistanut tavan, jolla yritykset ovat vuorovaikutuksessa asiakkaidensa kanssa ja ennen kaikkea tavan, jolla asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa yritysten kanssa. Yrityksen markkinointiviestintä ei ole enää yksisuuntainen myyntiputki, jossa asiakkaille kerrotaan tuotteista, palveluista ja kampanjoista. Nyt vaaditaan vuorovaikutusta eli sosiaalisia taitoja.
Asiakkaat ovat saaneet somen kautta yrityksiin suoran yhteydenottokanavan, joka on avoinna 24/7. Kysymyksiä, reklamaatioita, yhteydenottoja ja joskus jopa kehuja satelee yksittäisten somepostausten kommenttikentästä suoriin viesteihin, tägäyksiin, jakoihin ja reelseihin.
Jos vielä pohdit, pitääkö näihin somen kautta tuleviin yhteydenottoihin reagoida, vastaus on kyllä! Sosiaalisen median kautta yritykset voivat vastata asiakkaiden kyselyihin ja palautteisiin, tarjota asiakastukea ja vastaanottaa kehitysehdotuksia. Tämä kaksisuuntainen viestintä yritysten ja asiakkaiden välillä auttaa rakentamaan asiakkaiden brändiuskollisuutta ja luottamusta brändiin.
Mitä sinne someen sitten pitää postata? Moni yritys kompastuu liian yleviin tavoitteisiin, jossa jokaisen julkaisun pitää viestiä asiakkaille jotain mullistavaa. Tähän ajatukseen on turha takertua. Some on jatkuvaa viestivirtaa, joten tärkeintä on, että olet siellä. Säännöllisillä julkaisuilla muistutat asiakkaille, että olet olemassa. Ei tietenkään haittaa, jos julkaisusi on sen lisäksi myös informoiva, viihdyttävä tai sitouttava.
Kaikkialla, kaikkien kanssa, kaiken aikaa
Sosiaalinen media on nimensä mukaisesti media, siis rypäs viestintäkanavia. Siksi ei riitä, että yritykselläsi on vain yksi sometili yksittäisessä palvelussa. Luomalla sosiaalisen median tilejä eri alustoille, kuten Facebookiin, Instagramiin, Twitteriin ja LinkedIniin, yrityksesi voi tavoittaa laajemman yleisön ja esitellä tuotteita tai palveluita potentiaalisille asiakkaille siellä alustalla, missä nämä luontevasti päivittäin toimivat. Kun brändi tulee tutuksi, sen tarjontaa on myös helpompi ostaa.
Some on myös hyvä sisäänheittäjä yrityksen nettisivuille. Kun tarjoat pienen makupalan eli teaserin palveluistasi somessa, se herättää asiakkaan mielenkiinnon ja ohjaa tämän hankkimaan lisää tietoa nettisivuilta. Erilaiset somen kautta mainostettavat kilpailut ovat myös hyvä keino saada lisää verkkosivuliikennettä, koska ihmiset rakastavat palkintoja!
Julkaise siis sometileilläsi linkkejä blogikirjoituksiin, tuotteisiin tai palvelukuvauksiin ja ohjaa sosiaalisen median käyttäjät verkkosivuillesi. Näet onnistumisesi konversioiden määrän kasvuna. Vahva läsnäolo sosiaalisessa mediassa voi myös parantaa yrityksen sijoitusta hakukoneissa. Kun yrityksellä on vahva somepreesens, sen sosiaalisen median tilit voivat näkyä korkeammalla hakukoneiden hakutulossivuilla. All publicity is good publicity!
Nyt saatat miettiä, miten voit luoda yritykselleni vahvan sosiaalisen median läsnäolon. Tässä auttaa sosiaalisen median hallintaan erikoistunut markkinointitoimistomme Ampersand. Voimme luoda ja hallinnoida sometilejäsi, julkaista säännöllistä sisältöä, tehdä somekuvia ja infografiikkaa, sitouttaa yleisösi ja analysoida sosiaalisen median mittareita sosiaalisen median strategiasi parantamiseksi.
Saavuta sometavoitteesi ja avaa somesolmusi Ampersandin avulla!